donderdag 1 augustus 2024

Merkwaardig, voor Liefhebbers van Borduren

 


Dat is de titel van het verenigingsblad van Merkwaardig, voorheen bekend als vereniging voor liefhebbers van Merklappen. Ik ben opnieuw lid geworden van de vereniging omdat ik op Faceboek zag dat er veel leuks te beleven en ontdekken valt bij deze club. En je hoeft niet eens lid te zijn om mee te mogen kijken op Facebook in de groepen Merkwaardig en Merkwaardige Pronkers.

De Pronkers is een groep die specifiek het maken van een zogenaamde pronkrol als onderwerp heeft. Een pronkrol is een lange lap, bestaand uit een aantal aan elkaar gezette kleinere lappen, waarop een handwerkster haar kunnen laat zien. Deze rollen werden vooral gemaakt tussen 1870 en 1935. Oorspronkelijk waren deze lappen een soort bewijs van kundigheid, veelal aan het eind van het handwerkonderwijs. Je kunt er veel over lezen in het boek Pronklappen uit Nederlandse en Belgische meisjesscholen. Een papieren versie van een pronkrol, ook wel souvenir de ma jeunesse genoemd, is dit boekje(zie foto). Lange stroken aan elkaar geplakt geven een papieren kopie van de pronklap die werd gemaakt door A. Rozendal.

Berthi besteedde aandacht aan pronkrollen in haar blog.

Foto van Jeanny’s blog “gepikt”

 Jeanny Cobben, die zoveel prachtigs maakt, heeft ook een pronkrol gemaakt, klassiek wit, en oh zo mooi, hier haar blog



Merkwaardig pakt het borduren van een pronkrol op eigentijdse wijze aan. Het gaat nu niet alleen om het tonen van bepaalde nuttige en fraaie handwerken, maar zeker ook over de eigen creativiteit. In de Facebook groep gaat van alles uitgelegd worden, mensen laten hun werkjes zien en zo wordt iedereen geïnspireerd. Eigenlijk een goed moment om toch maar (weer) lid te worden, want een ‘club’ speciaal voor borduren, dat is toch wat je als handwerkster wilt? En als lid heb je niet alleen een abonnement op het verenigingsblad, maar ook toegang tot de ledenpagina, met nog veel meer interessants. Ik was absoluut niet van plan een pronkrol te maken.. echt niet. Maar intussen zit mijn hoofd vol mogelijke techniekjes, en plannen.. ze nemen nog geen vaste vorm aan, maar ik ga zeker beginnen als mijn Oekraïense lap nr. 2 af is.

Oké, ik klim van mijn zeepkist en ga verder met het updaten van ons blog (de Pronkers waren de directe aanleiding voor dit onderhoud dat lang over de datum was). En daarna verder aan mijn borduurwerk.





3 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je aandacht schenkt aan mijn ‘witte’ pronkrol, dankjewel.
    Hiervoor maakte ik een pronkrol van 10 meter die je kunt vergelijken met het project waar de Merkwaardige Pronkgroep mee is begonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, een blog over Merkwaardig en de Merkwaardige Pronkers. Ik hoop dat veel enthousiaste borduursters dit lezen en ook mee gaan doen met het Merkwaardige Pronkers-avontuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, informatief stuk, Lilian!!

    BeantwoordenVerwijderen