woensdag 3 juli 2024

Hoe houd je de achterkant van je borduurwerk netjes?

 Ervaren borduursters kennen veel manieren om ervoor te zorgen dat de achterkant van het borduurwerk netjes blijft. Op Facebook was pasgeleden een discussie gaande over de al dan niet nette achterkant. Veel mensen hebben de overtuiging dat de achterkant net zo netjes moet zijn als de voorkant.

Hoewel dat voor de perfectionisten onder ons misschien een optie is, is het voor velen van ons al fijn om een redelijk nette achterkant te hebben. Persoonlijk vind ik het een belediging als mensen amper de voorzijde van mijn werk bekijken, maar het direct omdraaien om te zien of ik wel een nette achterkant heb.

Voor borduursters (ik gebruik bij voorkeur de vrouwelijk vorm, maar sluit mannelijke borduurders natuurlijk niet uit!) die nog niet zoveel ervaring hebben, zet ik hier wat manieren om aan- en af te hechten op een rij.

  • Aanhechten met een lus. Dit kan alleen als je met twee (of een veelvoud daarvan) draadjes borduurzijde werkt: je legt de draad dubbel en steekt de twee uiteinden in het oog van de naald. Vervolgens steek je de naald door de stof en trekt aan tot je een lus overhoudt. Dan haal je de naald door de lus. Je draad is perfect aangehecht.

Je kunt er zelfs voor kiezen om dit aan de voorkant van je werk te dien, en dan met voorzichtig trekken aan de achterkant de aanhechting naar de achterkant te verschuiven.

  • Aanhechten in de “aanvliegroute”. Hierbij houd je rekening met de richting waarin je borduurt. Stel, je werkt van onder naar boven aan een rij kruisjes. Om aan te hechten steek je dan een aantal kruisjes erboven de draad van voor naar achter in de stof (eventueel kun je een knoopje leggen maar dat hoeft niet) en je komt naar boven op de plak waar je volgende steek gaat komen. Bij het verder borduren houd je de draad aan de achterkant in de gaten om er overheen te borduren. Na een paar steken is de draad voldoende gezekerd en kun je hem afknippen (met knoopje en al).
  • Je gebruikt de “pinhead” stitch. De pinhead stitch kun je maken met elk aantal draadjes zijde in de naald. Ik heb een video gevonden op YouTube, die het eenvoudig uitlegt. Zelf maak ik de twee kleine stiksteekjes in diagonale richting, zodat je dienen als de eerste “poot” van een kruisje.



De pinhead stitch kun je ook gebruiken onder platsteken, zoals je die bij bijvoorbeeld Hardanger in een aaneengesloten vlak borduurt.

Dit is het voor vandaag.. maar een nieuw blogbericht volgt..


1 opmerking:

  1. Gevleugelde uitspraak van mijn vader: "Aan de achterkant wonen geen mensen". 😉

    BeantwoordenVerwijderen