dinsdag 3 augustus 2021

Fries witwerk

 Borduur je het Friese witwerk precies volgens het patroon, dan weet je ook precies wat je krijgt. Een prachtig geheel, de kleuren die werden toegevoegd passen goed bij elkaar, en je hoeft niet na te denken over stof, dikte van het garen, of formaat.

Hoewel de  ecru draad misschien wat
aan de dikke kant is, vond ik hem beter
 dan dat hele witte..

Maar ja, soms heb je gewoon de materialen al in huis, maar net even grovere stof, of andere kleurtjes zijde.. er is natuurlijk niets op tegen om dan het ontwerp aan te passen. Je denkt er over na, bestelt nog een draadje linnen en je gaat aan de slag. En ondanks je zorgvuldig kiezen, wordt het dan soms toch niet wat je hoopte. Wat doe je dan? Ga je verder op de ingeslagen weg, in de hoop dat het in zijn geheel uiteindelijk zal bevallen?

Of pak je de schaar en haal je uit? Mijn project wordt geborduurd op maar één draadje per centimeter meer dan het voorbeeld.. en toch vond ik het linnen garen dan te dik, dus moet je echt iets anders zoeken. Dat is wit, de stof is melkwit. Ach, kniesoor.... na een randje of twee mijn lief gevraagd.. ja hoor, kan best. Na 6 randjes toch besloten het uit te halen. Jammer? Ach, een lap die uiteindelijk niet is wat je hoopte is nog naarder.


Rommelig, ik kan het niet anders
noemen, zag het verloop garen er uit..


Ook bij het gebruik van kleur valt je keuze soms tegen. Zo koos in voor een vrij druk randje een verlopende zijde (Gloriana Carribean Sea) die toch te heftig uitpakte in de platsteken en krulletjes. Dus ook weer achteruit geborduurd. Ik probeerde wat donkerder blauw, dat was het ook niet. Toen caramel kleur. Mmm, de kleur is goed, maar toch ben ik nog niet tevreden.. opnieuw uithalen. En met 1 draadje opnieuw geborduurd. Ja hoor, hèhè, dit is hem. Hoera! 

De wijsheid van dit al? Probeer je iets uit, pak er dan een proeflapje bij, dan hoef je op je echte werk minder te prutsen. En.. ook al lijkt uithalen zonde van je tijd, een lap afmaken en er niet blij mee zijn is nog meer zonde van je tijd, of niet?

1 opmerking: