Aemilia Ars? Punto in aria? |
Henricus heeft zich in zijn beste goed laten portretteren. Mijn bijzondere belangstelling ging natuurlijk uit naar de prachtig, rijk geplooide kraag met naaldkant versiering. Vast niet het werk van een mevrouw Van Rhala, zo die al bestond. Dit naaldkant werd toen door professionelen gemaakt.
En zo een rijk geplooide kraag met breed naaldkant, was duur. Ook toen al, en dus een teken van welstand.
In hetzelfde museum een schilderij uit 1607 van een overleden kindje in een rieten grafmand. Aelke van Juckema overleed toen zij 1 jaar oud was. Het was in die tijd niet ongebruikelijk het overleden kind alsnog te portretteren om de herinnering aan het kindje levend te houden.
Arme kleine Aelke. De rijkdom van haar ouders heeft haar niet kunnen behoeden voor de dood. Want ook hier zien we de rijkdom af aan de details van het schilderij: haar mutsje, hemdje en het lakentje zijn allemaal rijk versierd met borduurwerk.
Aelke van Juckema, schilder onbekend |
Fijn naaldkant aan de muts en de kraag.. |
om zulk linnengoed te bezitten moest je heel rijk zijn |
Zo duidelijk geschilderd, dat een ervaren borduurster het zó na kan maken.. |
In hetzelfde museum is een verdieping hoger een hele zaal gewijd aan Anna Maria van Schurman (1607-1678), Zij was de allereerste vrouw die studeerde aan de universiteit en bracht een deel van haar jeugd door in Friesland. Van haar zijn boeken en geschriften te zien, maar ook knipkunst en borduurwerk. Een heel leerzaam bezoekje dus. In een museum waar wij verder slechts twee andere bezoekers zagen.
Psalmboek uit 1597, met daarop borduursel dat wordt toegeschreven aan Anna Maria. Zij heeft het borduurwerk dan gemaakt voor een 'oud' psalmboek, gezien haar geboortedatum in 1607. |
In het centrum van Franeker loop je als het ware in de geschiedenis rond, overal mooie oude gebouwen, het een nog rijker versierd dan het andere. En terwijl wij daar links en rechts foto's namen, viel het me opeens op: de muurankers van dit gebouw geven niet alleen de datum waarop het gebouwd werd aan: 1591, maar de ijzeren cijfers zijn versierd met rondjes. En die rondjes kom je heel veel tegen bij de merklappen uit Friesland, zoals bij deze in het Fries museum te Leeuwarden. En dan vraag ik me dus af waarom de Friezen zo dol zijn op al die rondjes.. Iemand die het antwoord weet?
Fries Museum Leeuwarden | ||
Geen opmerkingen:
Een reactie posten