woensdag 5 augustus 2020

Inspiratie van de buurvrouw

Toen wij ons nieuwe huis bezichtigden in Benthuizen, wist de makelaar me al te vertellen dat de buurvrouw, Thea van der Struijs-van Dongen, graag met lapjes en draadjes bezig was. Dat heb je in een dorp! Ik kan niet zeggen dat het bepalend was voor onze beslissing het huis te kopen, maar een leuke bijkomstigheid was het wel.

Al gauw ontdekten Thea en ik dat we weliswaar allebei graag bezig zijn met textiel, maar toch een heel andere techniek beoefenen. Waar ikzelf vooral klassiek borduur, met geteld en vrij borduurwerk, is Thea heel creatief bezig met gebruik van heel veel verschillende textiele materialen. Zo werkt zij op een lap van bourette zijde, waarop ze een voorstelling aanbrengt met behulp verf, en daarna met veel verschillende materialen zoals zijde, jute, touw, papier, borduurgaren enz. de voorstelling vervolmaakt en diepte geeft. Sommige delen zijn drie dimensionaal.

Thea heeft met haar werk ook prijzen gewonnen: in 2016 ontving Thea de publieksprijs van het CKC Zoetermeer in de grande finale, en in 2017 voor haar werk "Zeezicht" een eervolle vermelding in de CKC salon beeldende kunsten.

2016: Thea staat helemaal links
2017

Omdat we nu best wat inspiratie kunnen gebruiken, heb ik van Thea toestemming gekregen jullie wat foto's van haar werk te tonen.

Zelf zegt Thea dit over haar werkwijze: "De natuur is mijn inspiratiebron. Ik probeer dit mysterie te vangen in sprookjesachtige beelden van textiel. Daarvoor gebruik ik verschillende materialen en technieken.
Ik maak eerst "een aquarel" op een zijden ondergrond. De op het doek aan te brengen materialen zoals zijde, katoen en vezels worden eerst geverfd, verhard, vervormd en daarna opgeborduurd met draad of een finish van verf."

Geniet, en laat je inspireren!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten