vrijdag 14 augustus 2020

Een nieuwe uitwisseling?

idee, uitvoering en foto: Ton Wolswijk

idee, uitvoering en foto: Ton Wolswijk


idee, uitvoering en foto: Ton Wolswijk

Na de uitwisselingen van geborduurde enveloppen, naaldenboekjes en speldenrolletjes, stel ik voor een nieuwe uitwisseling te doen. Toevallig kwam ik in een paar dagen tijd hetzelfde idee twee keertegen: een geborduurd rolletje om draadjes in te bewaren. 

Je hebt etuitjes voor draadjes, daarvan heb ik er al eens een paar gemaakt, maar ook rolletjes. Die heb ik nog nooit geprobeerd. Wie zoekt op Pinterest op Huswif komt ze tegen. De naam komt van het etui dat zeelieden hadden als zij op zee zelf reparaties aan hun kledij moesten verrichten. Soms eenvoudig uitgevoerd,  maar meestal met vakjes en plekken om ander gerei zoals centimeter en schaar te bewaren. Deze etuis waren vaak gemaakt door hun lief, hun housewife, verbasterd tot huswif. Een heel mooi, nieuw patroon voor zoiets zag ik bij Simone van Soed Idee, maar staat nog niet op de site, meen ik. 

Om de uitwisseling niet te ingewikkeld te maken, stel ik voor dat we de lieve draadrol van Ton Wolswijk als voorbeeld nemen. De foto's geven je een idee van mijn plan: een lapje dat versierd is (borduren, maar appliceren of patchwork mag ook), met een ander (eenvoudiger- niet geborduurd) lapje gevoerd, waaraan twee of meer ringetjes zijn genaaid, waaraan je de draadjes kunt bevestigen. Het geheel kan worden opgerold en gesloten (lintje, drukkertje, gesp, of wat je maar bedenkt).

Voor onze uitwisseling houden we het dus eenvoudig, want niet iedereen kan borduren én naaien! Een niet zo goede naaister zal al gauw terugdeinzen om mee te doen omdat zij denkt een uitgebreid etui niet mooi te kunnen afwerken. En bovendien moet het ook nog verzonden worden per post.. hoe uitgebreider hoe duurder met verzenden en hoe meer kans dat het niet aankomt. 

Ziehier mijn plan:

Ik denk aan een termijn van opgeven voor 1 september, verzenden in de week van 12 t/m 18 oktober. 

Het wordt weer een uitwisseling, geen directe ruil -Marietje maakt voor Erica, Erica voor Els, Els voor Marietje, etc- .

We communiceren via mail: handwerkcafewaddinxveen@gmail.com en je geeft toestemming dat we foto's van je werk op dt blog publiceren. 

Als je je hebt opgegeven, zorg ik er voor dat ook bij problemen (zoekraken, ziekte of i.d.), dat jouw partner toch een etuitje krijgt. Communiceer er over als er een probleem mocht zijn (ik hoop van niet, natuurlijk!).


2 opmerkingen: