donderdag 8 juli 2021

SAL FRIES WITWERK: welke stof, welk garen 2

De vrouwen in ons café zijn, hoe zal ik het zeggen, bepaald geen tieners meer😉, en ons zicht past bij onze leeftijd. We redden ons aardig met bril, loepje of een heel sterke lamp.

Toch wordt stof met 14 draden per centimeter om op te borduren.. een uitdaging! Dus keek ik welke garens bijvoorbeeld geschikt zijn voor stof met 12,6 draden per centimeter, ook vaak 32 count genoemd. Zoals je op de foto kunt zien is het een kwestie van uitproberen. Dekt de borduurdraad de stof mooi af? Is het te dun, of misschien juist te dik? Voelt het prettig om met deze draad op deze stof te borduren?

Maak zelf eerst een proeflapje op de beoogde stof met het garen dat je van plan bent te gebruiken. Alleen zo kun je ervaren of je zo een groot werkstuk ziet zitten.. 

Het bovenste linnen garen en de coton á broder zouden wat mij betreft goed passen.. Het perlé borduurt goed, maar staat erg 'omhoog', het Bockens 35/2 kan ook nog, maar vind ik zelf wat 'mager' op deze stof. 

Ik ga op 15 draads stof borduren (want dat had ik liggen). Dus nu nog een proefje borduren voor die stof. (Het merkje heb ik er aan genaaid, omdat ik ooit mijn rolletje met reticella voorbeelden ben kwijtgeraakt in het café..😥 deze labels kun je zelf ontwerpen en laten maken bij Hollandlabel.nl)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten