vrijdag 2 juli 2021

30 juni eerste bijeenkomst na lockdown

 Wat hebben we een voorpret! Woensdag mogen we weer bij elkaar komen op onze vaste plek aan de Zuidplaslaan 407. Zelfs een aantal regels in mijn vorige bericht genoemd hoeven inmiddels al niet meer. We blijven uiteraard voorzichtig.

Komende woensdag zullen we in elk geval het boek Frisian Whitework bespreken en onze plannen om een of twee van de merklappen daaruit mogelijk als Stitch-a-long (SAL) als project te gaan doen. Ook op Facebook gaan mensen meedoen, zelfs al wonen zij te ver weg om bij ons aan te wippen.

Om je alvast wat voor te bereiden kun je de informatie over de voorgestelde SAL hier downloaden.

Voor de goede orde, het is zoals altijd in ons café, vrijheid, blijheid. Niemand hoeft zich verplicht te voelen om mee te doen. Wie wel wil meedoen, koopt het boek, omdat daarin de patronen staan waarmee we gaan werken. Het is uiteraard niet toegestaan om de patronen te kopieëren. 


Daarnaast nog meer nieuws. Van de week kreeg ik de vraag of wij als Handwerkcafé interesse hadden in veel lappen uit een erfenis. Hiertegen zeg ik natuurlijk geen nee. Dus kwam ik met een bomvolle auto terug uit Wassenaar, het waren echt heel veel lappen! Ik hoop natuurlijk op 'bijvangst' van iets dat met borduren te maken heeft. Er was een heel grote lap witte borduurstof bij, ongeveer 4 x 1,50 m, ik schat zo ongeveer 11 draadjes per cm. (Geen linnen, ook geen jobelan). Wat kleine lapjes linnen, twee lapjes witte aïda stof, een patroonboekje, veel knoedeltjes dmc zonder nummer.. dit neem ik woensdag allemaal mee voor de donatietafel. Zorg dus dat je kleingeld bij je hebt als je wat wilt meenemen.


De stoffen, knoopjes, biaisband, elastiek, enzovoort heb ik gisteren en vandaag uitgezocht. Het is zoveel dat meenemen geen doen is, vooral omdat niet alles voor knutselen geschikt is. Het zijn voornamelijk kwaliteitsstoffen voor dameskleding voor de 'rijpere vrouw/man' en ook veel meubelbekledingstoffen en gordijnstof. Ik plaats hieronder foto's. 

Wie interesse heeft mag mij vragen woensdag iets mee te nemen, of bij voldoende belangstelling  organiseer ik een grabbel en graai dag bij mij in de tuin. Ik verwacht wel dat iemand die een enorme lap meeneemt, daar een donatie voor Care for Family tegenover stelt. Tenslotte heb ik ervoor gereden, gesjouwd, gesorteerd en dan mag het wat opbrengen voor het goede doel. De borduurstof gaat ook alleen weg voor een aannemelijk bod.

Mooie kwaliteit meubelstof

Van boven naar onder:
blauw wit ruitje, kledingstof,
grijze voile gordijnen,
groene meubelstof

van bovenaf: grijze kleding stof,
grijze kledingstof, tweed met ingeweven motief,
bijpassend tweed

van boven af: blauw katoentje, meubelstof, 
gordijnstof, fuchsia gordijnstof

Stevig katoentje, katoen, paarse gordijnstof
 met borduursel en voering, blauw damast voor
dekbedovertrek o.i.d.

Schotse ruit in katoen, veel donkerrode 

stof(twill?), kleding stof, sjaal-stof

tweed, dikke gebloemde jersey voor kleding,
wollen pied-de-poule, klein grijs ruitje in flannel

blauwgrijze geborduurde zijde,
camelkleurige geborduurde changeant zijde,
synthetische stof met linnen optiek,
voeringstof

dunne stoffen voor kleding

bovenste is meubel stof, de rest 
stof voor kleding

Bovenaan net zichtbaar donkerrode met beige
meubel- of gordijnstof, gebloemde katoen,
synthetische lichtgroene gordijnstof

kledingstof

meubelstof

stof voor een bloes, heel dikke corduroy,
grote lap zwarte kledingstof (linnen?) grijze kleding stof

synthetische stof en
katoen van merk Conran

Tafelkeed, katoen


Ons blog was voorzien van een invulvakje waarmee je kon aangeven een mail te willen ontvangen als er een nieuw bericht werd geplaatst. Deze service wordt helaas opgeheven. Lees je graag onze berichten, maar kom je nooit in ons Handwerkcafé? Stuur een mailtje, dan zet ik je op een lijst om je zelf te attenderen op een nieuw bericht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten