Het reticella werd uitgevoerd met steeds meer weggenomen draden en dit zeer open borduurwerk mondde uiteindelijk uit in wat nu punto in aria heet, dat ongeveer 'steken in de lucht' betekent. Dit naaldkant werd (en wordt nog steeds) in Italië beoefend. In Nederland ook? Het is in ieder geval te zien op schilderijen van Nederlandse meesters uit de 17e eeuw, getuige deze foto's van een portret van Maria Pijnacker (1626), van de hand van Willem Willemsz. van der Vliet (ca. 1584-1642). Dit portret hangt in de Prinsenhof te Delft. Op de vraag of dit kant in de lage landen werd gemaakt, dan wel werd geïmporteerd uit Venetië en omstreken, moet ik je helaas het antwoord schuldig blijven.
Deze close up van het manchet dat Maria draagt, lijkt weer op het kant op de foto die ik twee weken geleden maakte in Historisch museum de Bevelanden, waar in de benedenzaal deze kostuums te zien zijn:
Het naaldkant in het museum de Bevelanden is in de 21e eeuw gemaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten