vrijdag 27 juli 2018

Handwerkcafé op reis: Spakenburg


Altijd was ik net te laat, of op vakantie, of teveel aan mijn middagje in het Handwerkcafé gehecht. Maar nu is het er toch van gekomen: mijn man en ik namen een kijkje bij de Spakenburgse dagen. Dit jaar ook nog op 1 en 8 augustus.
De opening om 10.00 uur begon met klederdrachten en een lied. De hele dag waren de klederdrachten voor mij het meest specifieke aan deze braderie-achtige happening. Niet alleen volop dames in Spakenburgse dracht, maar ook uit Friesland, de Zuid-Hollandse eilanden, Zeeland, Nunspeet, enz. Talloze kraampjes met handgemaakte artikelen, zoals schorten van klederdracht stof, pannelappen, maar ook stof van gebruikte kraplappen, voor een prikkie te koop. Veelal is de opbrengst voor een goed doel, dus voor meneer ging er een fors schort in zwart/witte streep mee naar huis..

In het kleine museum waren veel vrijwilligers en werd het tanen van netten gedemonstreerd; op de markt was een kraam waar je je kon laten aankleden in dracht..
Spakenburgse dracht
Commentaar van mijn zoon toen
 ik hem deze foto appte:
Kijk, Hunkemoller brengt een nieuwe collectie uit! 
demonstratie van het tanen van de visnetten
halsdoek uit Marken
Deze meneer uit Volendam had
borduurwerk op zijn hemdboord en op de borst


Van borduurwerk op mannenhemden in
Volendam had ik nog nooit gehoord..
(ben dan ook geen expert)

En deze Volendammer ook
Dat mocht ik best fotograferen..

gehaakt Spakenburgs mutsje

deze mouwtjes zijn ook te zien in het museum








Halsdoek en bruidsrijglijf uit Marken,
bruikleen in het museum van Spakenburg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten