woensdag 27 mei 2015

Handwerkcafé op reis: Italië

Zomaar een banketbakker met in de etalage een
gordijn in Richelieu borduurwerk

Zoek je in Italië een handwerktijdschrift, moet je deze kiosken
hebben. In Genua bij elke kiosk gekeken op zoek naar
Punto a Giorno 8. Er zijn er véél..
Toen Lilian 60 werd in november, en haar man steeds wanhopiger werd om een cadeau te verzinnen om dit kroonjaar te markeren, liet zij vallen dat er in het voorjaar een heel leuke beurs in Italië moest zijn, de Italia Invita. Het probleem was direct opgelost: een reisje naar de beurs, en zoveel spullen daar kopen als je in het vliegtuig mee mag nemen, met daaraan vast een vakantie.

Oud kleedje in onze B&B in Lasize, aan
het Gardameer
De beurs in Parma wordt elke twee jaar gehouden en moest geweldig zijn volgens Jeanine. Haar blogberichten maakten me lekker. Dit jaar verplaatste men de datum van de beurs enkele weken voor de beurs, hetgeen natuurlijk een grote weerslag had op het aantal standhouders: velen zagen geen kans om een week later dan gepland, toch deel te nemen aan de beurs. Dat gezegd hebbend, was het toch een bijzonder geslaagde en interessante beurs.

In Parma lagen kleine accessoires in een etalage,
gemaakt van ruitstof met borduurwerk in
ruitveranderen erop
Vooraf had ik ingeschreven op drie workshops; één om in naaldkant een vrouwtje te leren maken, een zogenaamde Pupa, bij de Associazione Puntomaglie, een bij Maria van Ti Ricamo, voor Richelieu, en een bij Giuliana Buonpadre, reticella voor gevorderden. Er valt natuurlijk altijd veel te zien en te kopen op zo'n beurs.
Puntomaglie: de mensjes in dit kleedje zijn naaldkant,
en zo'n dametjes, een Pupa, kon je in een workshop leren maken
Mijn favoriete Italiaanse handwerkwinkel Tombolo e Disegni was er gelukkig wel, al had Gianfranca haar geweldige sortering stoffen thuis gelaten. Ook was er een heel grote stand met Graziano linnen, waar ik met vreugde gekleurde 15 draads linnen stoffen ontdekte, geschikt voor reticella. Bij deze twee winkels heb ik me uitgeleefd en was al snel bang dat ik al mijn kleding in Italië achter zou moeten laten ;-)
Parma bij avond

de basis voor het borduren van een Pupa
De workshops waren geweldig,  bij Puntomaglie had ik nagenoeg privéles van Renata Skovran-Paiano. Omdat mijn Italiaans zeer beperkt is, kreeg ik les in het Duits. Renata had speciaal voor haar onderricht aan mij haar Duitse borduurterminologie opgefrist aan de hand van oude Burda's. Zó attent! Er was alle tijd om foto's te nemen van lastige handelingen, en om aantekeningen te maken. Als je denkt dat je aardig kunt borduren, moet je eens proberen zo'n vrouwtje in naaldkant te maken. Je handen voelen als onwillige kolenschoppen! Met engelengeduld deed Renata alles voor. De workshop duurde officieel van 10 tot 12, maar om twee uur zat ik er nóg. Het was dat ik me prikte en bloed op mijn werk morste, anders had ik er om 6 uur waarschijnlijk nog gezeten. Het was Renata's eer te na dat ik zonder compleet popje weg zou gaan.. 
Na de beurs heb ik 's middags meteen een mail gestuurd om te vragen of ik nog een workshop bij hen kon volgen, en dat kon. Mijn Pupa is dus helemaal af gekomen, en ik heb hem zelfs geappliceerd op stof. Na het appliceren wordt de borduurstof erachter weggeknipt. Het kantwerk dat de vrouwen van Puntomaglie maken is ongelooflijk mooi en precies. Het reticella dat zij toonden is niet van deze wereld, echt adembenemend mooi..
Kussen met naaldkant en veel pupa's 


















Renata Skovran-Paiano van Punto Maglie
De workshop op zaterdag was Richelieu, en omdat ik dat al eerder had gedaan, was het vooral heel leuk om ervaringen uit te wisselen en even te ontspannen. Mijn werkstukje is inmiddels klaar, op het wassen, stijven en wegknippen van de stof na. 

Op zondag de workshop reticella bij Giuliana Buonpadre. Zij is de auteur van 9 verschillende borduurboeken, en eigenaresse van een borduurschool in Verona. Haar jongste boek, Herbarium, laat het klassieke reticella helemaal los en beschrijft hoe men bloemen kan borduren in het traditionele 'raster' van de weggesneden draden. In deze workshop was het de bedoeling dat ik een rozenknopje in reticella zou leren, maar ook mooie, rechtopstaande picots, zoals die in de boeken van Giuliana te zien zijn.. Ook hier was het zweten! De picots lukken nu aardig, en van alle inspanning was ik zo de kluts kwijt, dat ik mijn werkje heb laten liggen.  
Met Giuliana Buonpadre en Yolande bij de stand van Filofiló
:-(


Net als bij de Handwerkbeurs hier, is ook de beurs daar natuurlijk de kans om mensen te ontmoeten die je tot nu toe alleen van internet kent.. Enig was het om via een tolk even te praten met Silvana Fontanelli, wier blog Il piacere del ricamo altijd weer leuke ideetjes en mooie tutorials heeft voor borduurwerkjes. Bij toeval liep ik Yolande tegen het lijf, wier blog Fils et aiguilles.. une passion ik al jaren volg en bewonder. Wij herkenden elkaar van de thumbnail foto's op het blog, en het bleek dat Yolande ons blog ook al geruime tijd volgt. Nog toevalliger zat Yolande naast mij bij de workshop van Giuliana en was haar extra uitleg in het Nederlands heel welkom bij het leren van o.a. de picot:  " Een gánse namiddag heb ik enkel picotjes geoefend" Het klinkt zo charmant in het Vlaams. Zij was het die mijn vergeten werkje vond bij het afbreken van de beurs en het me zal toesturen als ze weer thuis is in de Provence. 

60 jaar worden is een voorrecht, en helemaal niet erg als je zo intens van je cadeau kan genieten! Ik ben, om een vriendin te citeren, een "bofbips". 

alle foto's met naaldkant en rode achtergrond
werden genomen bij de stand van Aemilia Ars Bologna











Het grote kleed is een deel van een privé collectie, en werd aan
het begin van de vorige eeuw vervaardigd.
close up van bovenstaand kleed


Workshop Aemilia Ars

ontmoeting met Silvana Fontanelli van
Il piacere del Ricam, een van de hoogtepunten van de beurs


Puntomaglie

reticella van Puntomaglie

Puntomaglie, naaldkant




Yolande van het mooie en interessante
blog fils et aiguilles.. une passion, nog een hoogtepunt van de
beurs en mijn redding bij het leren van de picots

Instructie video voor zoom 30, de blaadjes

Op verzoek van Patty hebben Mathilda en Lilian een video gemaakt over het borduren van de zoom met blaadjes. Je vindt hem op You Tube, op ons eigen kanaal. Nu moet het toch lukken om acceptabele baadje te borduren?! Veel succes allemaal.

maandag 25 mei 2015

zoom 36 Oekraïnse bloemen

minder makkelijk


De moeilijkheid bij deze bloemen zit hem niet zozeer in het borduren, maar in het uitrekenen! :-)

Je begint met het borduren van een cordonrand van minstens 4 draden hoog over de hele breedte van je zoom, en dan tel je 2 + 12 + 2, dus 16 draden naar beneden en daar borduur je nog een cordonrand.
Trek dan boven en onder de eerste 2 horizontale draden uit, knip ook verticale draden weg, volg de uitleg hieronder.

Zoals je op de foto kunt zien is elk bloemetje 4 x 3 draden hoog en breed. In het ideale geval knip je boven en onder, èn tussen elk bloemetje twee draden weg. Komt dit niet uit, dan moet je sjoemelen. Bedenk dat je aan beide uiteinden in elk geval minimaal 2 verticale draden weghaalt. Bij mij kwam het niet uit en dan kun je soms de draden die je meer of minder moet hebben 'verstoppen' in de weggeknipte draden: dan knip je bijvoorbeeld niet overal 2 draden weg, maar afwisselend 2 en dan 3. Ik heb zelf de laatste twee verticale draden gewoon laten staan en onbewerkt gelaten, ik kan namelijk niet tellen en niet rekenen ;-P


Tineke Tinbergen, onder meer docente kadercursus Vrouwen van Nu Oekraïns borduren, herkende deze zoom als een van oorsprong Oekraïnse zoom, maar hij komt ook voor in Italiaans open naaiwerk. 

Ach ja, van iets leuks willen we allemaal wel dat we het als eerste bedachten, zo zijn pannenkoeken ècht Hollands, maar zeggen de Hongaren dat de Palatschinken echt door hen zijn uitgevonden en weten de Fransen zéker dat de crêpes een Frans gerecht zijn..
Ik houd het op Oekraïns, al was het alleen maar dat het voordoe filmpje ook Cyrilisch schrift heeft. Ik hoef niets meer uit te leggen, je kunt 17 minuten lang  zien hoe het wordt gedaan! En desnoods speel je de film opnieuw af..

maandag 18 mei 2015

zoom 35 Open zoom?

makkelijk


Het ìs een open zoom, maar ziet er toch niet zo erg open uit. Heel anders dan de soms wel heel erg open zomen, hoort deze er toch ook bij. 
Het uittrekschema is als volgt:
1 uit, 3 staan, 3 uit, 3 staan, 3 uit, 3 staan, 1 uit, 3 staan, 3 uit, 3 staan, 3 uit, 3 staan, 1 uit.

We werken van rechts naar links en hechten een dunne draad aan, waarna we opkomen tussen de zijkant en draad 1(de borduurdraad is bij mij in de kleur van de stof), aan de onderkant van de zoom. Tussen draad 4 en 5 van boven naar onder steken (aan de achterkant een rechte steek) en daarvandaan weer boven insteken tussen draad 8 en 9. Zo vul je de hele zoom met schuine steken over de 3 draden die je liet staan. Doe dit ook bij de volgende twee x 3 draden die je liet staan. Alle schuine steken lopen van rechtsonder naar links boven. Bij de volgende drie x 3 draden, werk je de schuine steek in omgekeerde richting: de steken lopen van rechtsboven naar links onder.

Neem nu een gekleurde dunne draad en borduur in de open stukken een kettingsteek, telkens over 1 x 4 draden (door de schuine steken zijn toch een soort bundeltjes ontstaan; de kettingsteek borduur je dus over 1 bundel per steek). Op de foto zie je afwisselend bruine en blauwe kettingsteken.

maandag 11 mei 2015

zoom 34 eiland in de zon

minder makkelijk

Is hij niet apart, deze zoom van eilandjes van weefsteek, en dan twee rijen verspringend? Op de een of andere manier doen de geweven stukjes me aan eilandjes denken, en dan dringt het liedje Island in the sun.. zich aan me op.. Enfin, dit heeft NIETS te maken met onze open zoom, behalve dan dat de stem van Harry Belafonte me altijd weer vrolijk maakt, en dat doet borduurwerk ook ;-)

Ook deze zoom is een samengestelde zoom: boven en onder een zigzag zoompje waarbij je 5 draden uittrekt, 4 draden laat staan, 18 draden (of 1,5 cm) uittrekt, 4 staan, 5 draden uittrekt. Borduur het zigzag zoompje als beschreven bij zoom 2; bundel 4 draden, 2 draden diep. Borduur over de 4 draden die je laat staan de Italiaanse open zoomsteek (zie zoom 32), en dan kijk je goed naar de foto's met de bijschriften -laat. Je niet in de war brengen doordat ik niet in 1 keer alle draden heb uitgetrokken, ik heb er een paar laten zitten omdat je werk de neiging heeft naar het midden van het open stuk te schuiven:

Hecht aan in de zijkant van de zoom op 1/3 van de hoogte met een dunne
draad, weef op en neer tussen 4 bundeltjes
(van rechts naar links), en trek de draad door

weef dan in teruggaande richting (dus van links naar rechts)
opnieuw op en neer over 4 bundels

aan het eind van de 4 bundels
ga je over de werkdraad en weef je opnieuw over 4 bundels
van rechts naar links 
Doordat je per 'eilandje' over en onder 9 bundels/draden gaat
(4 heen en dan over de werkdraad en weer 4 bundels)
verspringt de draad vanzelf bij elke toer
ik deed 3 heen en teruggaande toeren, dus je telt 6 draden op/neer in totaal.
Steek dan van links naar rechts onder de geweven draden en 

trek de draad door, begin een nieuw eilandje.
Bij deze zoom is het lastig onzichtbaar aan te hechten halverwege de zoom; neem dus een lange draad zodat je niet hoeft te tobben. 
Is het niet te vermijden, dan kun je het beste afhechten door aan de achterkant van de bundel de draad in te stoppen, en opnieuw bij de volgende bundel. De nieuwe draad hecht je dan aan in de achterzijde van de Italiaanse open zoomsteek, en je leidt de draad via een bundeltje in je 'eiland, opnieuw via de achterzijde en je steek dan uit aan de linkerzijkant om daarvandaan de draad te laten lopen naar een nieuw te borduren eilandje. Knip de af te hechten draad pas af als de nieuw draad is aangehecht om te voorkomen dat je bij het achter doorsteken van de nieuwe draad de oude mee terug naar buiten neemt.

Bij de tweede rij eilandjes verspring je twee bundels. 

maandag 4 mei 2015

zoom 33 Stopzoom anders

Lastig



Deze zoom bestaat eigenlijk uit een samenstelling van 3 zomen: boven en onder een zigzag zoompje als zoom 2. Het midden is een variatie op een gestopte zoom. Hiervoor heb je 2 cm hoogte nodig, bij een stof van 12 draden per cm trek je dus 24 draden uit. Bij andere stof zoveel meer of minder als nodig is om een 2 cm hoge zoom te kunnen maken. Tussen de midden zoom en de zigzagzoom laat je 4 draden staan. Over deze 4 draden borduur je een flanelsteek. Je bundeltjes zijn 4 draden.
Bekijk nu het filmpje en geniet! Dit kun je zonder al te veel moeite volgen, je hebt al heel wat open zomen onder de knie! :-)

zaterdag 2 mei 2015

Mathilda's Pinkeep

Op de Open Zomen Festival dag in Velp kreeg iedere bezoeker het gratis patroon van het Handwerkcafé cadeau. Wie er niet kon zijn, kan hem hier alsnog downloaden.

We vinden het ongelooflijk, maar ik heb het uit betrouwbare bron.. er schijnen mensen te zijn, die onze patronen downloaden en vervolgens verkopen via Marktplaats. Wie deze patronen koopt, is dubbel genept: ze missen de ondersteuning van het Handwerkcafé en de Facebookgroep, en moeten er voor betalen....
Wie deze patronen verkoopt heeft het geld waarschijnlijk heel hard nodig.
Andermans werk, dat voor ieders plezier gratis is, gaan verkopen? Dat verzín je toch niet?!

vrijdag 1 mei 2015

Weer Handwerkende handjes

Foto's vertellen zoveel meer dan welke woorden dan ook. Kijk en geniet van de handige handje uit ons café..
De samengestelde zoom was veel makkelijker
dan die lastige blaadjes :-)

Moor rolletje met randjes van Betty

Blaadjes! Wat waren ze lastig!

Lia had de zoom van deze week al weer klaar 
Kruisjes blijven ook altijd leuk

Alweer een deken voor het droomdeken project
Hoeveel maakte je er al, Wil?

Het grote gehaakte gordijn van At is bijna af,
alleen de omranding nog